EMU-propaganda för barn
måndag 20 oktober 2008 av Max AnderssonEU-kommissionen har utlyst en tävling för barn och ungdomar i ålder 10-14 år att rita affischer för att fira EMUs 10-årsdag.
Kampanjens hemsida innehåller flera guldkorn. Bland annat kampanjens officiella reklamaffisch som visar upp en båt med glada ungdomar under texten “Join the Eurocrew”
If you have a creative mind and if you have a heart for the euro, get to your drawing boards and subscribe to this unique European poster competition!
onsdag 22 oktober 2008 klockan 13:46
Reklam samt annat, riktat till barn, utan föräldrars insyn, är väl förbjudet enligt svensk lag!?
onsdag 29 oktober 2008 klockan 19:28
Hej, jo Sverige, liksom fler länder har haft (det står fortfarande i lagboken) förbud mot reklam för barn, men det strider mot ett EU-direktiv. Som bekant är maximal konsumtion en hjärtefråga för EU-systemet, och barn är bra på att tjata. Dock har Sabuni meddelat att man vill dra frågan i EU-domstolen. Kolla nyhetslänken.
anders e
torsdag 1 januari 2009 klockan 20:37
Så ett EU-direktiv sitter högre än en svensk lag? Hemskt!